EFEKTÍVNE ŠTÚDIUM Ako prestať prokrastinovať

Keďže tento článok čítaš, buď ťa po A) čaká nejaká ťažká skúška (pre rady klikni sem) alebo po B) už máš toho všetkého dosť a chceš naozaj začať pracovať na tvojich zadaniach. V oboch prípadoch si na dobrom mieste. Vitaj, usaď sa. Daj si čajík. A začítaj sa do môjho pseudovedeckého pokusu o vysvetlenie rovnice prokrastinácie, jej jednotlivých prvkov a toho, ako tú beštiu konečne poraziť, krok za krokom.

Čo je prokrastinácia

Prokrastinácia znamená odkladanie vecí, zväčša úloh (ako vyplnenie daňového priznania, návšteva svokry, umytie riadu alebo napísanie seminárky), a to najmä v prípadoch, ktoré si vyžadujú okamžitú pozornosť. O prokrastinácii sa toho dnes hovorí a píše veľa, dovoľ mi teda zosumarizovať, čo už vieme. Uvedieme si však najprv tri príklady.

Peter je šikovný šarmantný mladík, ktorý absolvoval školenie a dnes je obchodným zástupcom pre firmu ponúkajúcu finančné služby. Prečítal všetky knihy o tom, ako urobiť prvý dojem, ako správne komunikovať, precvičil si presvedčovacie schopnosti a dokonca sa oholil. Je pripravený. Ale čaká ho prvý telefonát s klientom a je trochu nervózny. Predaj sa napokon neuskutoční a po prvom odmietnutí prichádzajú ďalšie a ďalšie. Stratil chuť do práce.  Začal si upratovať pracovný stôl, surfuje po internete a odkladá telefonáty, ktoré ho ešte čakajú.

Anka je krásna slovenská vysokoškoláčka, študentka prekladateľstva. Čumí na prázdny word a čaká na spásu. Musí napísať seminárku na tému znelých a neznelých hlások a nechce sa jej. Považuje to za strašnú nudu. A tak surfuje po nete, komentuje vo fórach, navarí si obed, objedná nové oblečenie, pokecá s kamarátmi na intráku, dokončí sériu z jej obľúbeného seriálu a zrazu je desať hodín. Do práce sa pustí, ale výsledok iba odráža čas, ktorý do seminárky investovala: je to na prd.

Na izbe oproti Ankinej býva Lukáš. S kamošmi sa chystajú na dovolenku do Dominikánskej republiky. Je nadšený a nevie sa dočkať. Už má víza aj letenky, aj sa dohodol so šéfom, že v tom čase za neho odrobí hodiny jeho sestra. Chýba mu už len rezervácia izby, ale tá môže počkať. Teraz má dôležitejšie starosti – a preto rezerváciu odsúva o týždeň. Ale zabudne na ňu a spomenie si, keď sa balí. V tom čase je už všetko na pláži obsadené, napokon teda rezervuje izbu, ktorá je od pláže vzdialená na 10km a dekorovaná akurát tak mŕtvymi komármi.

Peťo, Anka aj Lukáš sú prokrastinátori, no všetci majú problém s niečím iným.


Peťovým problémom sú nízke očakávania. Po toľkých odmietnutiach očakáva iba neúspech, a preto už ani neuskutoční telefonáty naplánované na ten deň. Štúdie ukazujú, že nízke očakávania priamo spôsobujú prokrastináciu. Myslíš si, že ten nový spôsob stravovania si nikdy neosvojíš. Neočakávaš, že ten flek dostaneš. Naozaj by si mal ísť von, zoznamovať sa s dievčatami a naučiť sa s nimi komunikovať, ale očakávaš zlyhanie a tak to neustále odkladáš na neskôr. Naučil si sa žiť v beznádeji.

(Pokiaľ v tejto oblasti potrebuješ poradiť, odporúčam ti Lamičov článok Přímá metoda jak oslovit holku. Na jeho blogu nájdeš aj iné užitočné rady, a to nielen pre mužov!)

Ankin problém spočíva v tom, že jej zadanie má pre ňu nízku hodnotu. Všetci odkladáme to, čo nemáme radi. Je ľahké stretnúť sa s kamošmi na pive alebo ísť chytať pokémonov, no nie je tak ľahké behať po úradoch či lekároch. Jednoducho povedané: prokrastinácia prichádza vždy, keď treba robiť niečo, čo sa nám nechce.

O tom, čo robiť, ak sa jednoducho necítiš na splnenie nejakej úlohy, si môžeš prečítať v mojom článku. Kľudne choď teraz, možno ťa trochu nakopne, ja počkám. Kliknutím na link sa ti to otvorí v novom okne, po prečítaní sa sem vráť. Už? Výborne, tak poďme ďalej – ešte nám ostáva Lukáš.

A čo Lukáš? On to má zo všetkých najhoršie, lebo je impulzívny. Zarezervovať izbu je úplne jednoduché. Ale on to neustále odkladá, pretože vyskočia stále iné a viac dôležité či zaujímavé veci a jednoducho si na to nespomenie až do poslednej chvíle, kedy toho už veľa na výber nemá a musí sa uspokojiť s nie tak dobrou izbou. Táto impulzívnosť je úzko spätá s časom. Čím neskôr v budúcnosti má byť úloha splnená, tým menej motivovaní sme splniť ju čo najskôr. Jednoducho vzdialené odmeny nás motivujú menej ako odmeny, ktoré nás čakajú za splnenie krátkodobého zadania. Čím si impulzívnejší, tým viac ťa takto vzdialený deadline bude demotivovať.

Prokrastinácia má teda štyri základné časti: očakávanie, hodnota, čas a impulzívnosť.


Rovnica prokrastinácie

Dostávame sa teda k tej vedeckej časti. Nie úplne pseudo, pretože autorom tejto rovnice je Piers Steel a nie moja maličkosť. Ale aby to bolo aspoň trošku moje, namiesto slov som sa rozhodla použiť v rovnici veci, s ktorými si ja v mysli spájam jednotlivé faktory ovplyvňujúce motiváciu.X.jpg

Blesk znamená motivácia. To je ako keď ťa kopne (múza) a jednoducho začneš pracovať a si rozžhavený ako Harryho jazva v prítomnosti Toma Riddla. Pracuješ ako Hermiona, si vytrvalý, postupuješ, chce sa ti a tešíš sa z toho. To je to, čo potrebuješ, nie? Motiváciu. A tá sa rovná súčinu a podielu týchto vecí:

  • Baťuštek s peniaštekmi znázorňuje to očakávanie, ktoré máš. Ak očakávaš od splnenia úlohy viac, priamo to zvyšuje tvoju motiváciu.
  • Pizza. Lebo pizza je život a je hodnota! Znázorňuje teda hodnotu, alebo ak chceš, tak odmenu, ktorú úloha pre teba predstavuje. Čiže to, čo dostaneš, keď ju splníš.
  • Veverička – pamätáš si ju, že? A určite poznáš aj ten vtip: Ja nemám problém sústrediť sa ja len AHA VEVERIČKA TY KOKSO! Tak preto. veverička je pre mňa symbolom impulzívnosti – toho, ako ľahko sa nechám rozptýliť. Ľahko. (P.S. všimni si, ako sa pozerá na pizzu…)
  • Kalendár je asi trochu trápny po týchto dzivých príkladoch, ale jednoducho predstavuje vzdialenosť v čase – to, kedy má byť úloha splnená veľmi ovplyvňuje to, kedy a s akou vervou sa do toho pustíš.

Rovnica v praxi

Opäť si to vysvetlíme na príklade. Timka je priemerná slovenská študentka, ktorá musí napísať bakalársku prácu. Nanešťastie vysokoškolský život predstavuje dokonalú spúšť faktorov, ktoré vedú k odkladaniu splnenia zadaní. V prvom rade, hoci bakalárka ako taká má hodnotu veľmi vysokú a je potrebná pre úspešné doštudovanie, neponúka to žiadnu okamžitú hodnotu, keďže píše aj iné seminárky, pripravuje prezentácie, vyučuje v jazykovke a píše blog – to všetko sa môže zdať aktuálne hodnotnejšieNavyše, jej očakávania sú pomerne nízke. Vie, že po bakalárke sa aj tak hneď nezamestná a bude pokračovať v štúdiu a navyše netuší, ako dobre to napíše – niektoré jej eseje boli hodnotené veľmi pozitívne, no jej celkový štúdijný priemer nie je ten najlepší. Takisto je tak veľmi veľká vzdialenosť v čase, keďže bakalárku nemusí mať hotovú ani len do konca decembra. Takže písanie bakalárku je veľmi vyčerpávajúce (nízka hodnota), výsledok je pomerne neistý (nízke očakávania) a deadline je veľmi ďaleko (veľká vzdialenosť v čase).

No je to ešte horšie. Vysokoškolský život obnáša ďalšie strasti a slasti, ako napríklad rôzne stretnutia, konferencie, dobrovoľníctvo, párty, viac peňazí na knihy či cestovanie, alkohol, intráky, udalosti, vzťahy… a tieto sú spoľahlivé, dejú sa teraz, sú hmatateľné a prinášajú okamžitú radosť. Je teda len prirodzené, že písanie nejakej práce s tým všetkým len ťažko vyhrá zápas o pozornosť. Tieto potencionálne rozptýlenia iba zosilňujú negatívny dopad vzdialeného deadlinu a negatívne ovplyvňujú aj impulzívnosť študenta.

Timka, ako teda preraziť tento zjavne začarovaný kruh?

Boj sa ty nič, priateľu, lebo Gandalf…!

No, Gandalf ti možno tiež niečo vyčaruje, avšak pochybujem, že má čas zaoberať sa tvojimi seminárkami. Ostáva ti teda už len dočítať moje rady.

Ako poraziť prokrastináciu? Keď už poznáme jej rovnicu, naša stratégia je jasná. Zvyčajne toho veľa nezmôžeš, čo sa týka vzdialenosti v čase, termíny seminárok, štátnic či skúšok sú prísne dané a nepohneš nimi. Ale nad ostatnými faktormi máme moc. K porazeniu prokrastinácie teda musíš:

  • Zvýšiť svoje očakávania úspechu.
  • Zvýšiť hodnotu zadania (nech je zábavnejšie a lepšie odmenené).
  • Znížiť tvoju impulzívnosť.

Ako to tu už na blogu je zvykom, všetko si pekne rozoberieme na drobné.


Optimalizácia optimizmu

Ak si nemyslíš, že úlohu zvládneš dokončiť, budeš mať primálo motivácie sa do nej vôbec pustiť. Logické. Čo ti teda pomôže?

Pravdepodobne si už počul túto radu: Buď optimista! Pozeraj sa na to dobré! No ako?

Existuje niekoľko techník, ktorými si môžeš zvýšiť tvoje očakávania úspechu a byť oveľa optimistickejší.

Špirála úspechu

Skvelý spôsob, ktorý ti zvýši sebavedomie a pomôže ti byť oveľa optimistickejší. Keď totižto dosahuješ jeden cieľ za druhým, zvyšuje to sebavedomie a prináša chuť prekonávať sám seba. Takže: zadaj si zmysluplné, nie úplne jednoduché, no dosianuteľné ciele, a pracuj na nich! Nalaď sa na úspech tým, že si opätovne zadáš ciele, pri ktorých vieš, že môžeš uspieť a  takto si udržíš sebavedomie vysoko!

Spočiatku je určite lepšie mať ciele týkajúce sa procesu a nie produktu. Čiže ciele, ktoré ti prinesú nové alebo zlepšia už získané zručnosti (proces) a nie ciele, ktoré ti prinesú prvé miesto či maximálny počet bodov (produkt).

Získaj novú zručnosť, nauč sa niečo nové! Variť, tancovať, plávať… máš nekonečné možnosti! Staň sa súčasťou dobrovoľníckej činnosti a neboj sa prijať o jednu zodpovednosť navyše. Posuň svoje hobby na ďalšiu úroveň. Pointa je, aby si stále spĺňal ten nasledujúci cieľ a bol si stále vedomý svojho úspechu a postupu. Tvoja myseľ sa ti odvďačí zvýšeným očakávaním úspechu, a tým pádom aj lepšou schopnosťou poraziť prokrastináciu.

TIP od Timky: Prihlás sa na jednu voľnočasovú aktivitu (spevácky zbor, školské krúžky alebo organizácie ako AIESEC či ESN, jazyková škola, tanečná či hudobná) a sleduj svoj progres. Na konci každého týždňa si zapíš, v čom si sa zlepšil a čo si sa naučil. Nevadí, ak niektorý týždeň nevieš presne pomenovať, čo to bolo – po istom čase budeš vnímať, že sa zlepšujú tvoje zručnosti (či už komunikačné, pohybové alebo iné).

Nákaza

Pesimizmus aj optimizmus sú nákazlivé. Nezabudni, že v tvojom okolí máš veľa možností načerpať novú silu a nájsť stratenú chuť a motiváciu! Existuje mnoho komunít na sociálnych sieťach či priamo na tvojej škole, ktoré ťa nakopnú. Nezabudni tiež, že môžeš čítať knihy, sledovať filmy a dokumenty a počúvať prednášky ľudí, ktorí úspech poznajú a neboja sa za ním ísť. Ak už máš chuť, vyhrať zápas s prokrastináciou bude jednoduchšie.

TIP od Timky: V prípade, že vieš po anglicky, odporúčam EGB Community na facebooku (medzinárodná skupina, kam admin každý deň dáva prompty, môžeš si pýtať rady či poradiť iným a celkovo načerpať motiváciu) a Thomasa Franka na youtube (je mladý, šikovný, ščítaný, úspešný, a veľmi rád ti poradí, ako na to! Primárne zamerané na vysokoškolákov).

Pozor na prehnaný optimizmus

Všetkého veľa škodí. Ak si napríklad príliš optimistický pri predpokladaní toho, ako dlho sa budeš jednému zadaniu venovať, môžeš tvrdo padnúť na hubu. Takže ako sa pred týmto chrániť? Priprav sa na najhoršie ale dúfaj v to najlepšie. Sleduj, akým spôsobom prokrastinuješ, maj plány do zásoby pre príprad zlyhania, ale potom urob všetko spomenuté pre to, aby si uspel.

Zvýšenie hodnoty

Ani náhodou sa nám nechce robiť niečo, čo je zbytočné, má nízku hodnotu a navyše je aj nepríjemné. Našťastie, hodnota je relatívna a je pár vecí, ktoré môžeš urobiť, aby si ju zvýšil.

Význam

Hoci sa tak na prvý pohľad zdá, každej úlohe môžeš pripísať význam, ak sám chceš. Spoj úlohy, ktoré ťa čakajú, s niečím, čo naozaj chceš, hoci cez reťazovku. Napríklad: musíš prečítať knihu, aby si prešiel testom, aby ťa pustili do ďalšieho ročníka, aby si získal diplom, ktorý potrebuješ pre prácu, ktorú chceš robiť. Ak pretrhneš reťaz, úloha stratí význam. No vieš, ako to je – každá malá vec vedie k niečomu väčšiemu. (Týmto sa nesnažím pripisovať význam tej knihe, pokiaľ ju nemá. Týmto sa ti snažím vysvetliť, že je možné tomuto uveriť a tak poraziť prokrastináciu, pokiaľ nízka hodnota je to, čo ťa do nej dotlačilo!)

Energia

Ťažko sa robí ak máš málo síl. Pracuj vtedy, keď si najviac čulý. Toto je samozrejme veľmi osobitná záležitosť a je na tebe zistiť, či sa ti lepšie učí/píše/pracuje ráno, na obed alebo večer. Ale až to zistíš, rob všetko pre to, aby si pracoval primárne vtedy  a v prípade potreby v inom čase. Ubezpeč sa, že cvičíš a spíš pravidelne a že už ani nevieš, ako urobiť vifonku!

Pár vecí, čo pomohlo mnohým ľuďom:

  • pi dostatok vody
  • krátke no intenzívne cvičenie raz do týždňa
  • studená voda či rýchla sprcha na osvieženie
  • v prípade únavy sa choď prebehnúť (alebo aspoň prejsť)
  • počúvaj hudbu, ktorá ti dvihne náladu
  • urob si v živote poriadok, lebo neporiadok myseľ unavuje (čistý pracovný stôl, skriňa usporiadaná alebo aspoň zatvorená, doriešené konflikty, odpustené staré rany, rušivé myšlienky niekomu povedz alebo ich zapisuj, maj jasno v tom, čo robíš a čo spôsobuje v tvojom živote problémy)

Odmena

Samozrejme, najčastejšie k zvyšovaniu hodnoty dopomôže odmena. Spoj príjemné s užitočným, nejaký dlhodobý záväzok s krátkodobým úžitkom. Choď behať s niekým, koho spoločnosť ťa teší. Dopraj si obľúbený kávový nápoj počas vypisovania daňového priznania. Ja mám vždy nejaké sušené ovocie a čokoládu, keď sa musím učiť, a gumené cukríky, keď musím písať.

Zníženie impulzívnosti

Je to jedným z najväčších problémov pri prokrastinácii. Toto sú metódy, ktoré ti môžu pomôcť ostať sústredený a nekonať impulzívne vtedy, keď na to jednoducho nie je čas a priestor.

Záväzok

Námorníci nepreplávali okolo sirén preto, že mali tak silnú vôľu. Odyseus dobre poznal svoje slabé stránky a už vopred urobil záväzok, že okolo nich prepláve: doslova sa priviazal k lodi. Urobil, čo bolo potrebné, aby ho neskôr nezlákali. Záväzok zaviazať sa je kľúčový, ak chceš poraziť prokrastináciu. Urob všetko v tvojich silách, aby si nebol rozptýlený. A ak sa nevieš k tomu motivovať, ponúkam ti svoj starší článok na zamyslenie sa nad tým, prečo ti to nejde: klik sem.

Účinným spôsobom je teda jednoducho zahodiť kľúč. Odstráň spred seba všetko, čo ťa môže rozptýliť. Pokiaľ ťa lákajú rôzne webstránky, na nete existuje mnoho aplikácií a rozšírení, ktoré ti s tým pomôžu, napríklad Forest: Stay focused, StayFocusd  alebo jednoducho vypni router či počítač, pokiaľ ich nepotrebuješ k práci. Forest je môžné stiahnuť aj na mobil, no väčšinou mobil pri štúdiu či plnení iných povinností ani nepotrebuješ, a tak odporúčam dať si ho do šuflíka a vytiahnuť ho, keď zazvoní časovač.

(O metódach učenia sa a rozdelení si učiva sa dočítaš tu.)

TIP od Timky: Pokiaľ potrebuješ písať, odporúčam ti Cold Turkey, úžasný program, ktorý ti nedovolí urobiť nič, kým nenapíšeš potrebný počet slov resp. nebudeš písať potrebný počet minút. Nič, naozaj nič, musíš pc reštartovať, ak chceš z neho vyjsť skôr! Odporúčam ti nastaviť si mierny počet slov, okolo 500 – stačí to na to, aby si začal, ale zároveň to nie je priveľa a v prípade potreby potom môžeš opäť hľadať informácie k tomu, čo píšeš.

Ciele

Maj jasno v tom, čo treba urobiť a ako to chceš urobiť. Je dobré mať konkrétne ciele rozdelené na menšie ciele, akési medzipristátia, ktoré ťa krok za krokom povedú. Ak potrebuješ napísať seminárku, jeden z tých cieľov môže byť vybrať tému, ďalší si o nej prečítať 1 článok/kapitolu (hoc celú knihu), ďalší mať osnovu, ďalší napísať úvod, ďalší napísať aspoň jeden odsek venujúci sa problematike atď.

Denné ciele sú pomerne časté, ale mať nejaké okamžité ciele pomedzi ne môže pomôcť zvýšiť produktivitu. Napríklad, ako prvý cieľ dňa si môžeš dať napísanie e-mailu tvojej vyučujúcej, a po splnení tejto krátkej, 5-minútovej úlohy sa ti ľahšie prejde na tú ďalšiu, hoci by trvala aj dve hodiny (ako tá seminárka).

Dôležité: čo chceš dosiahnuť svojimi cieľmi? Meriaš input alebo output? Je cieľom čítať 20 minút denne (to je tvoj input, čas, ktorý do toho investuješ) alebo je tvojím cieľom prečítať 20 strán denne (čiže výsledok, alebo output, danej aktivity)? Skús sa s tým pohrať, a zisti, čo tebe najviac pomáha ostať aktívnym. Najmä nezabúdaj, že ľudia fungujú rutinne, a vytvorenie si rutiny je kľúčom k úspechu. (Príklad: cvič vždy v rovnakom čase.)

Záverom

Tak to je nadnes všetko. K porazeniu prokrastinácie si potrebuješ zvýšiť motiváciu, aby si urobil aj úlohy, pri ktorých ťa zvádza ich jednoducho odložiť na neskôr. Aby si to dosiahol, môžeš si (1) zvýšiť svoje očakávania, (2) urobiť úlohu o čosi príjemnejšou tým, že jej zvýšiš hodnotu a (3) podniknúť potrebné kroky k tomu, aby si prekonal impulzívnosť. K týmto rôznym veciam vedú ale rôzne cesty (stanovenie si cieľov, zaviazať sa vopred, odmeniť sa atď.)

Upozornenie: Nesnaž sa byť dokonalý. Nesnaž sa úplne odstrániť prokrastináciu z tvojho života. Buď realista, ak to preženieš s odriekaním si alebo pravidlami, skončíš nešťastný. Nájdi rovnováhu medzi ťažkou prácou a tým, čo chceš ty sám robiť. Už vieš, ako na to. Pokús sa zistiť, ktorá časť rovnice ti robí problém a zisti, ktorá metóda ti pomôže zápasiť s tvojím problémom. Budem rada, ak sa o to podelíš dole v komentároch a v prípade, že budem môcť, rada ti poradím aj ďalšie metódy, ktoré ti môžu pomôcť.

Boju zdar!

Reklamy

2 comments

  1. Já nikdy neuměla prokrastinovat. Nevím, jestli jsem šťastný člověk. Spíš ne. Sice jsem bez problémů dodelala školy, odmaturovala rozjela práci, ale ono vypustit páru a zastavit se taky není občas od věci. Ačkoliv teď už vlastně zase nemám v čem prokrastinovat. 😀

    Like

Komentovať

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s